کامپیوتر کوانتومی

کامپیوتر کوانتومی چه زمان به بازار می آید؟

در حقیقت عصر مدرن کامپیوتر در سال 1977 با معرفی کامپیوتر های شخصی آغاز شد. در آن زمان فقط سه کامپیوتر شخصی از پیش مونتاژ شده وجود داشت که می شد در آن سال خریداری کرد که البته آن ها Apple II اپل ، Tandy Radio Shack TRS-80 و Commodore Business Machines Personal Electric Transactor به اختصار (PET) بودند. امروزه، شمارش انواع مدل ‌های برند های مختلف با وجود تمام مشخصات قابل تنظیم متفاوتی که دارند، بسیار دشوار خواهد بود. گوشی های هوشمند هم به این تعداد اضافه شده اند. بسیاری از افراد، کسب‌ و کار ها و دولت ‌ها تقریبا در تمام زمینه های ارتباطی به کامپیوتر ‌ها متکی هستند، اما کامپیوتر ‌های سنتی به زودی با معرفی محاسبات کوانتومی و کامپیوتر ‌های کوانتومی منسوخ خواهند شد.

اصطلاح کامپیوتر کوانتومی (Quantum Computer) کمی گمراه کننده است. در حقیقت همه ما کامپیوتر ها را با انواع رومیزی، لپ تاپ ها و حتی تلفن های هوشمندمان می شناسیم. همه این دستگاه ها (حتی سریع ترین ابرکامپیوتر های جهان) از اصول یکسانی استفاده می کنند. اما یک کامپیوتر کوانتومی بسیار متفاوت است. یک ” بیت ” معمول اطلاعات را به صورت صفر یا یک ذخیره می کند. اما یک بیت کوانتومی یا یک “کیوبیت” می ‌تواند اطلاعات را هم زمان به صورت کد های صفر و یک ذخیره کند.

یک کامپیوتر کوانتومی می تواند به روش های مختلفی ساخته شود، یعنی این که ظاهر یک کامپیوتر کوانتومی می تواند بسیار متفاوت از سایرین باشد. یک کامپیوتر کوانتومی را می توان با استفاده از الماس، فوتون (نور) و یون های به دام افتاده ( اتم هایی با بار الکتریکی خالص ) ساخت. شاید محبوب ترین راه برای ساخت یک کامپیوتر کوانتومی استفاده از ابررسانا ها باشد. هم گوگل و هم IBM روی پروژه ای کار می کنند که از ابررسانا ها و تراشه های کوانتومی برای ساخت یک کامپیوتر کوانتومی استفاده می کند. این نسخه از یک کامپیوتر کوانتومی، ابررسانا ها و تراشه های کوانتومی را در یک شالوده بزرگ قرار می دهد که شبیه یک لوستر است. این زیر ساخت برای خنک کردن ابررسانا ها و تراشه کوانتومی و همین طور دستکاری و کنترل آن ها استفاده می شود.

محاسبات کوانتومی هوش مصنوعی را ارتقا خواهد داد

هوش مصنوعی یک فناوری است که در حوزه های مختلف صنایع بسیاری واقعا تاثیرگذار بوده است. این دانش در صنعت فناوری اطلاعات، صنعت پزشکی و مراقبت های بهداشتی ، آموزش ، تولید و عملیات مرکز داده کاربرد دارد. هوش مصنوعی از کامپیوتر ها و ماشین ها برای حل مسئله و تصمیم گیری به همان روشی که ذهن انسان انجام می دهد، استفاده می کند. هوش مصنوعی در واقع نوعی یادگیری ماشینی را در خودش جای داده است که به ماشین ‌ها کمک می ‌کند تا با یادگیری و استفاده از دانش برای تصمیم ‌گیری بهتر در آینده، رفتارهای هوشمندانه انسان را تقلید کنند.